Ossigeno

144 145 BERLINER EXTERIOR [Notebook for 5 days, loosely based title] I happened to be in Berlin for the first time many years ago, for work, and only secondarily for sightseeing, in my spare time for a few days, without high expectations and almost unwittingly. I landed for the first time in May, reaching the city when it was in summer plumage: a palette of bright colours, breathing tranquillity for the streets, and while everyone seemed to be sans souci (I am allowing myself a cite from Fredrick the Great). Since then, for me, Europe became an inclined plane that slopes towards this geographical point: wherever I am, gravity brings me back here. It was then that I decided not to fight this force, and to make this place my base and my scientific observatory. Berlin is not actually a city. Berlin is an archipelago drained of its ocean, created by the destructive force of tens of thousands of tons of metal and TNT falling from the sky between 1943 and 1945. Its islands are in slight relief, a topography createdby the accumulation of the debris of destruction. But senses can't perceive this at firstexperience. Only a slow and steady exploration can lead to understanding that what seems compact, in fact, is not. Senses alert and the panorama unfolding, it reveals itself in its many variants, in the variety of settings. In few cities in the world you can cross a square kilometre and find such a density of testimonials. And then, those who are patient enough to understand how lucky they are being able to catalogue, in one very restricted area, one of the masterpieces of neo- classical architecture by Karl Friedrich Schinkel ¹ like the Altes Museum , the Television Tower , the huge spine in the heart of town and the sci-fi filmmasterpiece of the Deutsche Demokratische Republik, and a glaring example of the time gone by: the giant yard of the Berliner Schloss, copy of the destroyed castle which, in reconstruction, loses a Baroque face to acquire a monotonous modern one. If the strength of each ecosystem is the degree of biodiversity, then this urban habitat can only be the best to embark on a journey of research and cataloguing. ¹. s e n s e s a n d t h e C i t y i s e n s i e l a c i t t à Capitai a Berlino per la prima volta molti anni fa, per lavoro, e solo secondariamente per fare il turi- sta a tempo perso per alcuni giorni, senza grandi aspettative e quasi controvoglia. Sbarcai per la prima volta a maggio, accolto dalla città quando ha su il piumaggio estivo: una tavolozza di colori squillanti, mentre si respira tranquillità per le strade e tutti sembrano essere sans souci (mi permetta la cit. Fede- rico il Grande). Da quel momento, per me, l’Europa divenne un piano inclinato che degrada verso questo punto geografico: ovunque mi trovi, la gravità mi riporta qui. Fu allora che decisi di non lottare contro questa forza, e di fare di questo luogo la mia base e il mio osservatorio scientifico. Berlino non è, di fatto, una città. Berlino è un arcipelago prosciugato del suo oceano, creato dalla forza distruttiva di decine di migliaia di tonnellate di metallo e tritolo cadute dal cielo tra l’anno 1943 e il 1945. Lievi sono i rilievi delle sue isole, un’orografia nata dall’accumulo dei detriti della distruzione. Ma i sen- si, questo, non lo possono percepire ad una prima esperienza. Solo un lento e costante esplorare può portare a capire che ciò che pare compatto, di fatto, non lo è. Sensi all’erta e il panorama si dischiude, si rivela nelle sue mille varianti, nella varietà dei rilievi. In poche città del mondo si può attraversare un chilometro quadrato e trovarvi una tale densità di testimonianze. E allora, chi ha pazienza linneiana ca- pirà la fortuna di trovarsi a catalogare, in un raggio molto ristretto, uno dei capolavori dell’architettura neoclassica di Karl Friedrich Schinkel¹ come l’Altes Museum, la Torre della Televisione, enorme spina nel cuore della città e capolavoro da film fantascientifico della Deutsche Demokratische Republik, e un lam- pante esempio dei tempi che corrono: il mastodontico cantiere del Berliner Schloss, copia del distrutto castello che, nella ricostruzione, perde una faccia barocca per acquistarne una, monotona, moderna. Se il punto di forza di ogni ecosistema è il grado di biodiversità, allora questo habitat urbano non può che essere il migliore per intraprendere un viaggio di ricerca e catalogazione. ESTERNO BERLINESE [Taccuino di 5 giorni, titolo liberamente ispirato]

RkJQdWJsaXNoZXIy NDUzNDc=